Η Θέση μας στο μπάχαλο που προκαλεί το ΠΔ85/2022: Δημιουργία Πανεπιστημιακής Σχολής Παραστατικών Τεχνών, στα πρότυπα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών ΤΩΡΑ!


Όποιος μπει στον κόπο να ρίξει μια ματιά στον πολυδαίδαλο λαβύρινθο της ελληνικής γραφειοκρατίας θα απορήσει με τις δυνάμεις που υπάρχουν σε αυτόν τον λαό, ο οποίος συντηρεί το παρανοϊκό κράτος μας. 


Το ίδιο το κράτος αναγνωρίζει κάτι, έπειτα παύει την αναγνώρισή του, ακολούθως το αναγνωρίζει εκ νέου, αλλά το αξιολογεί σε χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν κ.ο.κ.

Με ένα τέτοιου είδους παράλογο σκεπτικό αντιμετωπίζονται τα πτυχία που έχουν λάβει - από το 2003 και μετά - οι Ελληνες καλλιτέχνες. 

Τώρα πλέον, με το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 οι απόφοιτοι των δραματικών σχολών, που είναι αναγνωρισμένες από το υπουργείο Πολιτισμού (και σε αυτές περιλαμβάνονται εκείνες του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ, σχολές κινηματογράφου και σχολές χορού), αντιμετωπίζονται ως απόφοιτοι λυκείου! 

Δηλαδή, οι σπουδές που έκαναν σε δραματικές σχολές χιλιάδες νέοι, μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους στο λύκειο, αντιμετωπίζονται ως… λυκειακές!

Ιδού τι ισχύει από το 1981 έως και σήμερα σύμφωνα με ανθρώπους του ΣΕΗ:


• το Υπουργείο Πολιτισμού – στο οποίο υπάγονται οι «ανώτερες» καλλιτεχνικές σχολές – ως εποπτεύων φορέας, τις αδειοδοτεί και τις ελέγχει,
• οι υποψήφιοι δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις σε διορισμένη από το Υπουργείο καλλιτεχνική επιτροπή
• μετά την εισαγωγή τους σπουδάζουν για τρία ολόκληρα έτη με ένα υπερεντατικό πρόγραμμα σπουδών τουλάχιστον 8 ωρών την ημέρα για κάθε μέρα της εβδομάδας
• στο τέλος των σπουδών τους για να πάρουν τα διπλώματά τους – τα οποία μάλιστα φέρουν την στρογγυλή σφραγίδα της Ελληνικής Δημοκρατίας (μέσω του ΥΠΠΟΑ) – δίνουν και πάλι εξετάσεις σε άλλη επιτροπή, επίσης διορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού.
• Σημειώνουμε, μάλιστα, πως για να γίνει δεκτός ο υποψήφιος στις εισαγωγικές εξετάσεις πρέπει να καταθέσει ως δικαιολογητικό το Απολυτήριο του Λυκείου! ΚΙ ΟΜΩΣ…!!! Από τις 17/12, βάσει αυτού του Προεδρικού Διατάγματος, όλα αυτά δεν σημαίνουν ΤΙΠΟΤΑ.

Τριετείς, εξειδικευμένες σπουδές σημαίνουν απλά ότι ο διπλωματούχος του ΥΠΠΟΑ καλλιτέχνης είναι απόφοιτος Λυκείου.

Κανένας διαχωρισμός ούτε για τους αποφοίτους έως το 2003, που με νόμους του Κράτους ήταν εργαζόμενοι ΤΕ!

Οι διπλωματούχοι καλλιτέχνες συλλήβδην είμαστε το ίδιο με αποφοίτους Λυκείου που είτε δεν έχουν καμία περαιτέρω εξειδίκευση, είτε παρακολούθησαν περιστασιακά, κάποια μαθήματα ή σεμινάρια ενός τυχαίου, τοπικού εργαστηρίου θεατρικού παιχνιδιού, σχεδίου ή μπαλέτου!

Προς αποφυγή οποιασδήποτε παρανόησης, πάγιο αίτημά μας η δημιουργία Πανεπιστημιακής Σχολής Παραστατικών Τεχνών, στα πρότυπα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, όπου ΕΠΙΣΗΣ οι καλλιτέχνες δεν εισάγονται με πανελλήνιες εξετάσεις μεν, δεν αποκλείονται όμως και από την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, τα πτυχία τους αναγνωρίζονται και το πρόγραμμα σπουδών τους είναι εναρμονισμένο και σε απόλυτη σύνδεση με το πρόγραμμα του Θεωρητικού τμήματος Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης της ίδιας σχολής.

Δυστυχώς, είμαστε η μοναδική χώρα, στην οποία έχει εδραιωθεί αυτή η πρακτική.

Η μη αναγνώριση των διπλωμάτων μας, και κυρίως η διαιώνιση αυτής της άνισης και άδικης μεταχείρισης, σημαίνει κυρίως, ότι επειδή ακριβώς ισοδυναμούν με απολυτήριο Λυκείου, οι ηθοποιοί, δεν μπορούμε να κάνουμε μεταπτυχιακά στην ειδικότητά μας, όσοι είμαστε κάτοχοι master ή PhD ξένων πανεπιστημίων (που μας δέχτηκαν είτε λόγω παράλληλης απόκτησης πτυχίου άλλου γνωστικού αντικειμένου, είτε αναγνωρίζοντας τη χαώδη ελληνική πραγματικότητα), όταν επιστρέψουμε στην Ελλάδα, αυτά δεν αναγνωρίζονται, ότι στον ΟΑΕΔ επιδοτούμαστε αναλογικά λιγότερο, ότι εν τέλει οι εργασιακές μας απολαβές είναι μειωμένες. Δεν θεωρούμε τυχαίο το ότι το προεδρικό διάταγμα αυτό υπογράφηκε μόλις ένα μήνα μετά από την κατάπτυστη & συντεχνιακή ανακοίνωση της Κοσμητείας ΦΛΣ του ΕΚΠΑ για το τμήμα Θεατρικών Σπουδών, που έβαλε κατά του κλάδου των ηθοποιών εξισώνοντάς μας κι εκείνη με αποφοίτους Λυκείου.

Δεν θεωρούμε τυχαίο ότι εδώ και χρόνια μερίδα θεατρολόγων έχει προσβάλλει στο ΣτΕ την ΚΥΑ που εξασφάλιζε την ισοτίμηση έως το 2003 (η δημοσίευση της απόφασης εκκρεμεί παραπάνω από έναν χρόνο).

Δεν θεωρούμε τυχαία, επίσης, την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων και μουσικής από τα σχολεία το 2020.

Την ίδια στιγμή, βεβαίως, που όλο το ενδιάμεσο διάστημα οι νόμοι του Υπουργείου Παιδείας δίνουν «δωράκια» στα κολέγια και τους επιχειρηματικούς ομίλους στους οποίους ανήκουν. Πρόκειται για μια συνολική και στοχευμένη απαξίωση του Πολιτισμού, των Τεχνών και των επαγγελματιών καλλιτεχνών.

Για μια λυσσαλέα αντεργατική επίθεση στα δικαιώματα και την καλλιτεχνική μας υπόσταση.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

– Άμεση ανάκληση του ΠΔ 85

– Καμία διακινδύνευση για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών ως το 2003, είτε για όσες θέσεις έχουν ήδη προκηρυχθεί και πληρωθεί, είτε για αυτές που θα προκηρυχθούν στο μέλλον

– Επιτέλους, εδώ και τώρα, ίδρυση Πανεπιστημίου Παραστατικών Τεχνών & οριστική λύση στο ζήτημα της διαβάθμισης των σπουδών από το 2003 ώς και την ίδρυσή του. Καλούμε τα συναρμόδια Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων Υπουργείο Εσωτερικών να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να σταματήσουν να μας εμπαίζουν τόσα χρόνια.

Καλούμε το ΕΚΠΑ να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να διεκδικήσει μαζί μας τη δημιουργία μιας σχολής στο πρότυπο της ΑΣΚΤ. Δυστυχώς, έως σήμερα δεν το έχει πράξει.

Αν πράγματι ενδιαφέρεται για την επιστημονικότητα στο αντικείμενο του θεάτρου, είναι χρέος του να απαντήσει στο ερώτημα γιατί υποτιμά τόσο την καλλιτεχνική εκπαίδευση, ενώ ταυτόχρονα θεωρεί ότι μπορεί να την αξιολογεί θεωρητικά, δυνάμει μιας θεωρητικής κατάρτισης εντελώς αποδεσμευμένης από την πρακτική.

Καλούμε τέλος την Κοσμητεία να απέχει από τοποθετήσεις που προσβάλουν συλλήβδην έναν επαγγελματικό κλάδο, ο οποίος μάλιστα αποτελεί και το αντικείμενο της μελέτης των αποφοίτων της.

Θα αντισταθούμε στην επίθεση που δεχόμαστε και θα αγωνιστούμε μέχρι να ικανοποιηθεί το δίκαιο αίτημά μας! Καλούμε όλους τους σπουδαστές καλλιτεχνικών σχολών να συστρατευθούν μαζί μας στις κινητοποιήσεις που οργανώνουμε για το επόμενο διάστημα. Δηλώνουμε σε όλους τους πολιτειακούς παράγοντες πως θα μας βρουν απέναντί τους σε όσες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις επιλέξουν να παρακολουθήσουν στο προσεχές διάστημα.
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ευφυΐα για να αντιληφθεί κάποιος την αδικία που διαπράττεται σε βάρος των πτυχιούχων των καλλιτεχνικών σχολών, που νιώθουν «αδειασμένοι» από την πρωτοβουλία της κυβέρνησης, η οποία είναι σίγουρη πως «ρύθμισε» την υπόθεση της τέχνης στην Ελλάδα με το προαναφερθέν Προεδρικό Διάταγμα.

Ο καλλιτεχνικός κόσμος έχει εκδηλώσει ποικιλοτρόπως την αντίθεσή του σε όσα προβλέπει το Προεδρικό Διάταγμα και η κυβέρνηση προσπαθεί, με άτσαλο τρόπο και τη συνήθη προχειρότητα που διακρίνει πολλές από τις κινήσεις της, να απαλύνει τις εντυπώσεις ζητώντας -εκ των υστέρων- από τους εμπλεκόμενους φορείς να καταθέσουν… υπομνήματα με προτάσεις.

Οι παραστατικές τέχνες αλλά και το σύνολο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα χρήζουν άμεσης τακτοποίησης. 

Οι υπάρχουσες δραματικές σχολές (οι κρατικές και ιδιωτικές) θα πρέπει να εναρμονίσουν τα παιδαγωγικά, μεθοδολογικά και βαθμολογικά κριτήριά τους ώστε να υπάρχει η δυνατότητα της αντιστοίχισης των τίτλων σπουδών που απονέμουν και αυτός να αναγνωρίζεται ως ισότιμος με εκείνων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Αυτό επιβάλλει η κοινή λογική για να μπει μια τάξη και σε αυτό το καλλιτεχνικό χάος, που φέρει την υπογραφή της κυβέρνησης.


Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ευφυΐα για να αντιληφθεί κάποιος την αδικία που διαπράττεται σε βάρος των πτυχιούχων των καλλιτεχνικών σχολών, που νιώθουν «αδειασμένοι» από την πρωτοβουλία της κυβέρνησης, η οποία είναι σίγουρη πως «ρύθμισε» την υπόθεση της τέχνης στην Ελλάδα με το προαναφερθέν Προεδρικό Διάταγμα.

Ο καλλιτεχνικός κόσμος έχει εκδηλώσει ποικιλοτρόπως την αντίθεσή του σε όσα προβλέπει το Προεδρικό Διάταγμα και η κυβέρνηση προσπαθεί, με άτσαλο τρόπο και τη συνήθη προχειρότητα που διακρίνει πολλές από τις κινήσεις της, να απαλύνει τις εντυπώσεις ζητώντας -εκ των υστέρων- από τους εμπλεκόμενους φορείς να καταθέσουν… υπομνήματα με προτάσεις.

Οι παραστατικές τέχνες αλλά και το σύνολο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα χρήζουν άμεσης τακτοποίησης. Οι υπάρχουσες δραματικές σχολές (οι κρατικές και ιδιωτικές) θα πρέπει να εναρμονίσουν τα παιδαγωγικά, μεθοδολογικά και βαθμολογικά κριτήριά τους ώστε να υπάρχει η δυνατότητα της αντιστοίχισης των τίτλων σπουδών που απονέμουν και αυτός να αναγνωρίζεται ως ισότιμος με εκείνων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Αυτό επιβάλλει η κοινή λογική για να μπει μια τάξη και σε αυτό το καλλιτεχνικό χάος, που φέρει την υπογραφή της κυβέρνησης.

Υ.Γ. Στην αρχή και στο τέλος της αναφοράς των ανθρώπων του ΣΕΗ περιλαμβάνεται αυτούσια η άποψη της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ όπως καταγράφηκε, γιατί είπε ότι σκεφτόμαστε και εμείς.

Συντασσόμαστε πάντα με την ορθή άποψη, όπου την διαβάζουμε και την υιοθετούμε αυτούσια στο blog μας το οποίο θέλουμε να αποτυπώνει την δική μας άποψη. Αδιαφορούμε αν την γράφουμε εμείς είτε άλλοι φορείς της Κοινωνίας αφού συμφωνούμε 100%.

0 Σχόλια