Ζητήσαμε την ένταξη της Κρήτης στην επιδότηση μεταφοράς επιβατών και καυσίμων που ισχύει στα άλλα νησιά - Ένα δίκαιο αίτημα των Αγροτικών Συλλόγων Κρήτης


 

Την αγανάκτησή τους εκφράζουν οι Αγροτικοί Σύλλογοι της Κρήτης, καθώς η κυβέρνηση συνεχίζει να διατηρεί την αδιάλλακτη στάση της απέναντι στο αίτημα των Κρητών αγροτών για ένταξη της Κρήτης στην επιδότηση μεταφοράς επιβατών και καυσίμων, όπως ισχύει σε όλα τα υπόλοιπα νησιά. 


Πιο συγκεκριμένα, οι Αγροτικοί Σύλλογοι Ιεράπετρας, Σητείας, Τυμπακίου και Σελίνου Χανίων, όπως προφανώς γνωρίζετε από τη σχετική επιστολή που σας απέστειλαν, διαμαρτύρονται, γιατί με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μειώνεται στο ελάχιστο το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους, που ήταν μια μορφή οικονομικής ενίσχυσης σε εκατοντάδες επιχειρήσεις και αγρότες. 

Οι Αγροτικοί Σύλλογοι καταγγέλλουν πως η απόφαση αυτή, η οποία πάρθηκε χωρίς διαβούλευση, μεθοδεύει μια κατάφωρη αδικία εις βάρος των κρητικών επιχειρηματιών που αυτόματα καθίστανται μη ανταγωνιστικοί ως προς τις τιμές των προϊόντων τους σε σχέση με τους επιχειρηματίες του ηπειρωτικού κορμού της χώρας. 

Όπως αναφέρουν, η αιφνιδιαστική υπογραφή της σχετικής ΚΥΑ ουσιαστικά πλήττει το νησί της Κρήτης, αφού αναφέρεται σε νησιά με κατοίκους άνω των 150.000 κατοίκων και ακολούθως η κρατική ενίσχυση μειώνεται από 22 εκατομμύρια ευρώ σε μόλις 8 εκατομμύρια, δηλαδή μειώνεται από 60% σε 20%, όταν αντίστοιχα για τα άλλα νησιά η κρατική ενίσχυση κυμαίνεται από 40%-70%. 

Η απόφαση αυτή σε συνδυασμό με την από 1/2/2024 επιβολή Πράσινου Τέλους στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για νησιά με πληθυσμό άνω των 200.000 κατοίκων, που για άλλη μια φορά περιλαμβάνεται σε αυτά το νησί της Κρήτης, είναι φανερό ότι καθιστά την Κρήτη στον στόχο των οικονομικών περικοπών της Κυβέρνησης και πλήττει ανεπανόρθωτα οικονομικά τις αγροτικές και όχι μόνον επιχειρήσεις που αδυνατούν πλέον να ανταγωνιστούν τις αντίστοιχες χερσαίες. 

Να θυμίσουμε εδώ ότι κονδύλι ύψους 90 εκατομμυρίων ευρώ είχε εγκριθεί για το μεταφορικό ισοδύναμο σε επιβάτες, εμπορεύματα και καύσιμα για τη στήριξη των νησιών και για το 2023 σύμφωνα με ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε την 1η Φεβρουαρίου του 2023. 

Οι αγρότες της Κρήτης δια των Συλλόγων τους ζητούν τροποποίηση της ΚΥΑ, με τέτοιον τρόπο που να μη θίγονται τα συμφέροντα των Κρητών επιχειρηματιών και να εναρμονίζεται με τις ανάγκες τους, καθώς, όπως αναφέρουν, ο προϋπολογισμός του μέτρου καλύπτεται, κυρίως από ευρωπαϊκά κονδύλια, τα οποία πιστώνονται στην ελληνική κυβέρνηση με σκοπό να αξιοποιηθούν μόνο σε μειονεκτικές και απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως επί παραδείγματι είναι και το νησί τους. 

Θα πρέπει εδώ να τονίσουμε ότι έως σήμερα οι αγρότες και επιχειρηματίες της Κρήτης, όπως οι ίδιοι ομολογούν, δεν έχουν λάβει το ποσό ενίσχυσης του μεταφορικού ισοδύναμου που δικαιούνται για το δεύτερο εξάμηνο 2022, ενώ η διαδικασία ελέγχου έχει ολοκληρωθεί πριν πολλούς μήνες και μεγάλο μέρος των χρημάτων έχει πιστωθεί στην Ελλάδα από την Ε.Ε. εδώ και πάρα πολλούς μήνες. 

 Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί: 


 1. Προτίθεστε να τροποποιήσετε τη σχετική ΚΥΑ για το μεταφορικό ισοδύναμο, έτσι ώστε το νησί της Κρήτης να ενταχθεί στο καθεστώς που ισχύει για τα υπόλοιπα νησιά και να λάβει την ενίσχυση που προβλέπεται για αυτά, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το πληθυσμιακό κριτήριο; 

2. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε, προκειμένου να λάβουν οι επιχειρηματίες της Κρήτης το ποσό ενίσχυσης του μεταφορικού ισοδύναμου για το 2ο εξάμηνο του 2023, που δεν έχουν ακόμα λάβει; 

 Ο ερωτών Βουλευτής 
 ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ

0 Σχόλια