Του: Φωτόπουλου Στυλιανού, Βουλευτού Α’ Ανατολικής Αττικής
ΠΡΟΣ:Τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Την κ. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
Κυρία και Κύριε Υπουργοί,
Ομάδα εκπροσώπων των 160 νεοδιορισθέντων/μεταταχθέντων υπαλλήλων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έστειλαν επιστολή προς τα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου με θέμα: «Ενιαία μισθολογική μεταχείριση των Υπαλλήλων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών».
Στο κείμενο αυτής της επιστολής διαβάζουμε ότι στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, υπάρχει μία ομάδα υπαλλήλων που δεν λαμβάνει απολύτως καμία ή μόνο ελάχιστη προσωπική διαφορά (π.χ. οι από μετατάξεις προερχόμενοι), όχι λόγω μειωμένων προσόντων, λιγότερης ευθύνης ή απόδοσης, αλλά αποκλειστικά λόγω συγκυριακών 536014/5/2025ΕΡΩΤΗΣΗΑθήνα, 15/5/2025
ή χρονικών παραμέτρων, που σχετίζονται με τη στιγμή του διορισμού ή της μετάταξής τους.
Η διάκριση αυτή, βλέπουμε να δηλώνεται στην ως άνω επιστολή, πως δεν στηρίζεται σε κανένα ουσιαστικό ή αξιολογικό κριτήριο, με αποτέλεσμα να πλήττει τη αρχή της ίσης μεταχείρισης όσων δημοσίων υπαλλήλων παρέχουν το ίδιο έργο.
Οι υπάλληλοι αυτοί, όπως γράφεται, αμείβονται σημαντικά χαμηλότερα από συναδέλφους τους, ασκώντας ίδια καθήκοντα και έχοντας τα ίδια προσόντα, γεγονός που συνιστά κατάφωρη παραβίαση της αρχής της ισότητας και της ίσης αμοιβής για εργασία ίσης αξίας, όπως αυτή κατοχυρώνεται στο ενωσιακό δίκαιο (άρθρο 157 ΣΛΕΕ, Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ) αλλά και στο ελληνικό Σύνταγμα (άρθρο 4 §1, 25 §1).Στην ανωτέρω επιστολή σημειώνεται, πως στις Υπηρεσίες του συγκεκριμένου Υπουργείου διενεργείται σημαντικότατο έργο, που αφορά: (α) στην παραγωγή επίσημωνμακροοικονομικών προβλέψεων, καθώς και στην υποβολή προτάσεων για τη διαμόρφωση στρατηγικής οικονομικής ανάπτυξης, (β) στην εκπροσώπηση της χώρας σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς, (γ) στις ελεγκτικές αρμοδιότητες των Υπηρεσιών Δημοσιονομικών Ελέγχων, (δ) στη χρηματοδότηση των αναπτυξιακών εργαλείων μέσω των αντίστοιχωνΔιευθύνσεων του φορέα, (ε) στη διαφύλαξη της Δημόσιας Περιουσίας μέσω των Κτηματικών Υπηρεσιών, (στ) στη διερεύνηση υποθέσεων διαφθοράς και οικονομικών εγκλημάτων από το ΣΔΟΕ και από τη ΔΕΟΕ, (ζ) σε πλήθος άλλων αρμοδιοτήτων που αφορούν στην διαχείριση - χρηματοδότηση πλήθους
κρίσιμων δημοσίων έργων και του προϋπολογισμού και (η) στη δικαστική υποστήριξη και εκπροσώπηση του Δημοσίου (Νομικό Συμβούλιο του Κράτους).Κρίνουν οι συντάκτες της ανωτέρω επιστολής πως είναι ενδεικτικό το ότι νεοδιοριζόμενος υπάλληλος ΠΕ με Μισθολογικό Κλιμάκιο 3 (κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου χωρίς προϋπηρεσία στο δημόσιο) λαμβάνει καθαρά, μόλις, 950 ευρώ μηνιαία, χωρίς καμία προσωπική διαφορά, ποσό που δύσκολα συμβιβάζεται με το δημόσιο λόγο της κυβέρνησης περί «ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου».
Πολλώ, δε, μάλλον, όπως αναφέρεται στην παραπάνω επιστολή, ο λόγος αυτός είναι κενός, όπου αφορά σε νεοδιόριστους υπαλλήλους, των οποίων οι καθαρές μηνιαίες αποδοχές δεν ξεπερνούν τα 850 ευρώ. Η παράταση αυτής της κατάστασης, κατά τους συντάκτες της ανωτέρω επιστολής: (Ι) ακυρώνει κάθε έννοια αξιοκρατίας και μισθολογικής δικαιοσύνης, (ΙΙ) παράγει διοικητικά παράδοξα και υπαλλήλους δύο ταχυτήτων και (ΙΙΙ) αποδεικνύει ότι ακόμη και θεμελιώδεις αρχές, όπως η ίση αμοιβή για εργασία ίσης αξίας δεν θεωρούνται αυτονόητες από την Πολιτεία.Σε καμία δυτικοευρωπαϊκή χώρα με ώριμο διοικητικό σύστημα, δηλώνεται στην εν λόγω επιστολή, δεν θα ήταν θεσμικά αποδεκτό το να διατηρούνται μεγάλες μισθολογικές ανισότητες στον ίδιο φορέα, χωρίς αντικειμενικά και αξιολογικά κριτήρια.
Αναφέρουν οι συντάκτες της επιστολής που θίγεται στην παρούσα, πως το ζήτημα αντιμετωπίστηκε, ήδη, νομοθετικά, δύο φορές στο παρελθόν, με τη χορήγηση
προσωπικής διαφοράς στους νεοεισερχόμενους στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η τελευταία σχετική νομοθετική ρύθμιση ήταν τον Απρίλιο του 2023 (άρθρο 64 ν. 5042/2023). Μέσω του άρθρου 206, του ν.5193/2025 «Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς», αναφέρουν οι ανωτέρω νεοδιορισθέντες/μεταταχθέντες, πως το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανέδειξε το ζήτημα των συναδέλφων τους που ήδη λαμβάνουν Προσωπική Διαφορά, με σκοπό το ξεπάγωμα της μισθολογικής τους καθήλωσης, επί αρκετά μεγάλο διάστημα.
Ωστόσο, πληροφορούμαστε από το κείμενο της ανωτέρω αναφερόμενης επιστολής, πως διατηρήθηκε ως έχει το σχετικό μη δίκαιο μισθολογικά καθεστώς για τους νεοδιορισθέντες - μεταταχθέντες μετά τον Απρίλιο του 2023 υπαλλήλους, οι οποίοι, ήδη, αποτελούν κρίσιμο ποσοστό του προσωπικού του φορέα.Το τελευταίο ποσοστό υπαλλήλων, όπως γράφουν οι συντάκτες της ανωτέρω επιστολής, τα επόμενα έτη θα αναλαμβάνει όλο και μεγαλύτερο βάρος αλλά και μερίδιο υπηρεσιακών αρμοδιοτήτων, λόγω των αποχωρήσεων παλαιότερων συναδέλφων τους με συνταξιοδοτήσεις.
Εάν δεν ληφθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα νέα σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, δηλώνεται στην ως άνω επιστολή, οι εργαζόμενοι που δεν λαμβάνουν προσωπική διαφορά θα συνεχίσουν να παραμένουν μισθολογικά αόρατοι, χωρίς καμία δυνατότητα σύγκλισης με τους συναδέλφους τους, επ’ αόριστον.
Κρίνουν οι συντάκτες της επιστολής που θίγεται στην παρούσα, πως η απουσία σχετικής διορθωτικής πρωτοβουλίας θα προκαλέσει μια
σιωπηρή, οριζόντια τιμωρία, χωρίς καμία θεσμική ή ηθική νομιμοποίηση, πράγμα που δεν έμεινε ασχολίαστο στην δημόσια διαβούλευση του άρθρου 205, του νόμου «Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς» και για το οποίο έχουν πάρει θέση και τα Σωματεία του χώρου.
Οι επιπτώσεις τόσο της γενικότερης μισθολογικής κατάστασης των δημοσίων υπαλλήλων, όσο και η κατάφωρη αδικία που συντελείται εις βάρος των νέων διορισμένων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι οποίοι επιφορτίζονται με σημαντικές αρμοδιότητες λειτουργίας του κράτους, είναι ήδη εμφανείς, όπως σχολιάζεται στην παραπάνω επιστολή.
Σημειώνεται, επί τούτου, στα ανωτέρω γραφόμενα, πως πολλοί νεοδιόριστοι υπάλληλοι, είτε δεν αναλαμβάνουν καν υπηρεσία, μπροστά στο μισθολογικό αδιέξοδο, είτε σπεύδουν σε αναζήτηση άλλων Υπηρεσιών, προκειμένου να παράσχουν το υπαλληλικό τους έργο, αξιοποιώντας τις ελάχιστες δυνατότητες που παρέχονται από προκηρύξεις για κατά παρέκκλιση αποσπάσεις.
Άλλοι, δε, διαβάζουμε στην ανωτέρω επιτολή, πως οδηγούνται απευθείας στην παραίτηση, αναζητώντας αξιοπρεπείς μισθολογικές απολαβές εκτός του δημοσίου τομέα.
Κατόπιν όλων των παραπάνω, έχουμε την εύλογη απορία για το αν υπάρχει η κατάλληλη πολιτική βούληση στην αρμόδια πολιτική ηγεσία, ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να προκύψει κατάλληλη νομοθετική παρέμβαση, που θα διορθώνει την ως άνω περιγραφόμενη αθέμιτη και άδικη κατάσταση, επιτυγχάνοντας την εξίσωση των μισθολογικών αποδοχών όλων των μετά την 1η Απριλίου 2023
διορισμένων/μεταταχθέντων υπαλλήλων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με εκείνες των διορισθέντων προ αυτής της ημερομηνίας.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
Προτίθεστε να λάβετε τις κατάλληλες πολιτικές πρωτοβουλίες, ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να φέρετε προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή κατάλληλη νομοθετική ρύθμιση, που θα διορθώνει την ως άνω περιγραφόμενη αθέμιτη και άδικη κατάσταση, επιτυγχάνοντας την εξίσωση των μισθολογικών αποδοχών όλων των μετά την 1η Απριλίου 2023 διορισμένων/μεταταχθέντων υπαλλήλων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με εκείνες των υπηρετούντων στο τελευταίο Υπουργείο, προ της εν λόγω ημερομηνίας;Ο Ερωτών ΒουλευτήςΦωτόπουλος Στυλιανός
0 Σχόλια