"Τουριστικό προϊόν" σημαίνει να είμαστε τα φθηνά αμοιβόμενα γκαρσόνια της Ευρώπης σε μια χώρα χωρίς υποδομές;

Όσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης ελπίζει στις επενδύσεις των ιδιωτών λέγοντας στο συνέδριο του travel.gr ότι «το στοίχημα είναι να κάνουμε την Ελλάδα τον κορυφαίο τουριστικό προορισμό του κόσμου» οι άνθρωποι του κλάδου του τουρισμού κρούουν τις καμπάνες...

Ο Πρόεδρος της ΚΕΕΕ Γιάννης Μασούτης αγωνιά για τα κρατικά έργα υποδομών λέγοντας ότι:
  «Τρέχουν οι ιδιωτικές επενδύσεις, αυξάνονται οι αφίξεις αλλά πρέπει να στηριχθεί το τουριστικό προϊόν της χώρας με έργα υποδομών.»

Ο Α. Βασιλικός, πρόεδρος ΞΕΕ εξηγεί ότι πρέπει να θωρακίσουμε το "value for money" στο ελληνικό τουριστικό προϊόν επισημαίνοντας, ότι 
«αυτό θα πρέπει να επιτευχθεί σε μια συγκυρία πληθωρισμού, ανατιμήσεων, αυξήσεων στο μισθολογικό κόστος και αυξημένων επιτοκίων που εκ των πραγμάτων ωθούν τις τιμές προς τα πάνω.»

Συνηθίζουμε να λέμε ότι ο τουρισμός αποτελεί τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, γιατί οι ανακοινώσεις περί ρεκόρ αφίξεων δημιουργούν θετικό κλίμα για την αδύναμη οικονομία μας και οι κυβερνητικές προσδοκίες αυξάνονται σε… ετήσια βάση.  

Γεγονός είναι πως κάναμε τον τουρισμό ψυχή της οικονομίας αφήνοντας όλους τους άλλους κλάδους πίσω. Αλλά ο τουρισμός μας υπολειτουργεί. 

Τεράστιες οι ελλείψεις σε εργαζόμενους στα ξενοδοχεία, στην εστίαση και στα άλλα επαγγέλματα που αφορούν τον τουρισμό. Γιατί όταν βρεθούν εργαζόμενοι - εύκολο σε μια χώρα με μεγάλη ανεργία - αφού οι κρατικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί είναι υποστελεχωμένοι, τους παρέχονται κάκιστες συνθήκες εργασίας και διαμονής.

Δεν ήταν λίγες οι καταγγελίες και φέτος για την εργασιακή εκμετάλλευση στα νησιά: Πέντε άτομα να κοιμούνται σε 25 τμ, 14ωρες βάρδιες και δύο μήνες χωρίς ρεπό!

Αποτέλεσμα;

Από το σύνολο των ξενοδοχείων που υπάρχουν στην Ελλάδα, το 38% (3.780 ξενοδοχεία) εμφάνισε έλλειψη σε θέσεις καμαριέρας, το 30% (3.027 ξενοδοχεία) σε receptionist, το 27% (2.751 ξενοδοχεία) σε σερβιτόρους και το 18% σε βοηθό σερβιτόρου (1.811) και barista (1.800).
 

Που είναι κ. Μητσοτάκη ο σχεδιασμός σας για να καταφέρουμε ότι στοιχηματίζετε; 


Που είναι οι δρόμοι, τα λιμάνια, οι βιολογικοί καθαρισμοί, η αποκομιδή των απορριμάτων και βέβαια οι - δυστυχώς επίκαιρες υποδομές υγείας; 

 

 Και αυτά είναι λίγα μόνο από τα μέτωπα στα οποία η χώρα έχει φτάσει πλέον σε κρίσιμο σημείο. 

Και είναι υποδομές που αφορούν το σύνολο των επισκεπτών, καθώς και τους μόνιμους κατοίκους, που σε πολλές περιπτώσεις έχουν φθάσει να μην μπορούν να ζήσουν στο σπίτι τους σε περιοχές που έχουν ξεφύγει του ελέγχου των αρχών.

Με αποτέλεσμα, αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, το ελληνικό τουριστικό προϊόν να απαξιωθεί όχι μόνο λόγω τιμής αλλά λόγω ποιότητας που είναι άμεσα σχετιζόμενη με την επάρκεια των υποδομών. 

Ο κ. Μητσοτάκης ποντάρει στα σίγουρα - όπως σε όλα τα θέματα - βλέποντας τα θετικά νούμερα που καταγράφονται, παραβλέποντας όμως τα προβλήματα που δεν λύνονται αλλά προστίθενται δυσφυμώντας το τουριστικό μας προϊόν.

Ήδη η Αλβανία κέρδισε ένα μεγάλο μερίδιο φέτος. 
Το ίδιο και τα παράλια της Ιονίας, που σήμερα κατέχει η Τουρκία.

Δείτε τα στοιχεία:
  • Φέτος, τον Ιανουάριο καταγράφηκαν 387 χιλ. αφίξεις παρουσιάζοντας αύξηση κατά +117%/+208 χιλ. διεθνείς αφίξεις. 
  • Τον Φεβρουάριο καταγράφηκαν 386 χιλ. διεθνείς αφίξεις παρουσιάζοντας άνοδο κατά +73,4%/+164 χιλιάδες. 
  • Τον Μάρτιο οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 577 χιλ. παρουσιάζοντας αύξηση κατά +69,5%/+236 χιλ. διεθνείς αφίξεις.
Παρόμοια εικόνα και το Β’ τρίμηνο καθώς ξεκίνησε με αύξηση
  • Τον Απρίλιο σημειωθήκαν 1,4 εκατ. αφίξεις καταγράφοντας αύξηση +263 χιλ./+23,7%. 
  • Τον Μάιο ο ρυθμός της αύξησης επιβραδύνθηκε καθώς διαμορφώθηκε σε +13,9%/+310 χιλ. ενώ οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις ανήλθαν σε 2,5 εκατομμύρια. 
  • Τον Ιούνιο σημειωθήκαν 3,6 εκατ. αφίξεις καταγράφοντας αύξηση +347 χιλ./+10,7%.

Τον Ιούλιο ο ρυθμός της αύξηση επιβραδύνθηκε καθώς διαμορφώθηκε σε +4,5%/+190 χιλ. ενώ σημειωθήκαν 4,4 εκατ. αφίξεις και τέλος για τον Αύγουστο οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 4,2 εκατ. καταγράφοντας αύξηση +199 χιλ./+5,0%.

Ομως, κρίσιμα ερωτήματα γεννιούνται: 

  • Μπορεί η χώρα να αντέξει αυτό το κύμα τουριστών; 
  • Εχει τις αναγκαίες υποδομές; 
  • Υπάρχουν περιθώρια μεγαλύτερης τουριστικής ανάπτυξης ή έχουμε ήδη εξαντλήσει τα όρια αντοχής της χώρας και της κοινωνίας;
  • Και πόσο έτοιμοι είμαστε να υπερασπιστούμε το προϊόν μας του χρόνου;

 «Η ποσότητα πρέπει να γίνει ποιότητα»


Για τον Γρηγόρη Τάσιο, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, ζητούμενο δεν είναι οι περισσότεροι τουρίστες αλλά οι ποιοτικότεροι: 
«Αυτό ασφαλώς σχετίζεται με υποδομές που βελτιώνουν και αναβαθμίζουν το προϊόν μας. Η ποσότητα πρέπει να γίνει ποιότητα, να δώσουμε νέες υπεραξίες στο προϊόν μας, συγχρονίζοντας την προσφορά μας με παγκόσμιες τάσεις στην αγορά του τουρισμού και στοχεύοντας σε κοινά υψηλότερου εισοδήματος αλλά και αυξημένων απαιτήσεων».

Το Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) έχει κάνει μια ακριβή χαρτογράφηση των ελλείψεων των τουριστικών υποδομών στη χώρα. 


Εντοπίζει δύο βασικές ανάγκες. 

Δημιουργία ΤΩΡΑ των υποδομών σε περιοχές που εντοπίζεται υστέρηση, όπως η Δυτική Ελλάδα, η Δυτική Μακεδονία, η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη, και αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών στους δημοφιλείς προορισμούς, όπου οι περισσότερες έχουν ήδη κλείσει εικοσαετία.

Συμπέρασμα; 

Ο τουρισμός μας προχωράει στον αυτόματο επειδή είμαστε ευλογημένοι να κατέχουμε έναν τόπο που λούζεται στο φως του Ήλιου και στα γαλάζια Ελληνικά νερά. 
Αλλιώς, αν περιμέναμε από τον προγραμμαμτισμό της Κυβέρνησης, ούτε για γκαρσόνια του Γιουγκέρ δεν θα κάναμε...

0 Σχόλια