Ρωτήσαμε για την ασφάλεια εργαζομένων αλλά και επιβατών στην Γραμμή ‘’1’’, του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Αθηνών - Πειραιώς (ΗΣΑΠ

 

ΕΡΩΤΗΣΗ του: Στυλιανού Φωτόπουλου, Βουλευτή Α΄ Ανατολικής Αττικής 


ΠΡΟΣ: Tον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών 

Κύριε Υπουργέ, 

Μετά το από 25/09/2024 περιστατικό εκδήλωσης πυρκαγιάς στον συρμό του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου, ανάμεσα στους σταθμούς της Νερατζιώτισσας και της Ειρήνης, δημιουργήθηκε μια σειρά ερωτημάτων, που αναδεικνύουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ΗΣΑΠ και κατ’ επέκταση, οι εργαζόμενοι σ’ αυτόν αλλά και οι απλοί επιβάτες. 

Τα σχετικά εύλογα ερωτήματα, λοιπόν, καταδεικνύουν την έλλειψη συρμών, οδηγών και οργάνωσης, ενώ, αφορούν, επιπλέον, αφενός, στο ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους σταμάτησε ο ως άνω συρμός σε κόκκινο σηματοδότη στο μέσο της πορείας από Νερατζιώτισσα προς Ειρήνη, μη αναμένοντας στον σταθμό την διέλευση του διερχόμενου συρμού από την αντίθετη πορεία, έτσι ώστε να εκκινήσει μετά, πράγμα το οποίο θα ήταν πιο ασφαλές, και αφετέρου, ποιος είναι αρμόδιος να λαμβάνει τέτοιες αποφάσεις και με ποια κριτήρια. 

Οι παραπάνω ελλείψεις προκαλούν ασφυκτική πίεση στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και στην απολύτως απαραίτητη χρονοαπόσταση μεταξύ των συρμών. Όσον αφορά στο άνω περιστατικό από μερίδα εργαζομένων αναφέρεται ότι, εκείνη την ημέρα, οι χρονοαποστάσεις ξεκινούσαν από τους τερματικούς σταθμούς στα 11 λεπτά, ενώ, αντί για 19 τρένα, μόνο 15 ήταν εν κινήσει. Επιπροσθέτως, εργαζόμενοι της «γραμμής 1» που εκτείνεται από την Κηφισιά της Αττικής έως και τον Πειραιά, αναφέρουν ότι, στον βωμό της τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων θυσιάζεται κάθε έννοια ασφάλειας, τόσο των επιβατών, όσο και των ίδιων των εργαζομένων. Ενδεικτικά, μας κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ: 

Α) Για τον τεράστιο κίνδυνο που υπάρχει, κατά τις ώρες αιχμής, από τον συνωστισμό στις πλατφόρμες επιβίβασης του ΗΣΑΠ, πράγμα το οποίο προκαλείται από την έλλειψη συρμών. Η Κυβέρνηση, δε, φέρεται να αρκείται μόνο στην αναβάθμιση των παλαιών συρμών που έχουν μεταφερθεί στην Λάρισα, ενώ, «ποιεί την νήσσα» στο ενδεχόμενο της αγοράς νέων συρμών και 

Β) Για τη μη τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών σε περιπτώσεις που μια θύρα του συρμού δεν λειτουργεί ορθά. Πολλές φορές, από το Κ.Ε.Λ δίδεται εντολή ο σταθμάρχης «να σπρώξει την πόρτα», έτσι ώστε ο συρμός να συνεχίσει το δρομολόγιο του, αδιαφορώντας για την ασφάλεια των επιβαινόντων. Δυστυχώς, μας αναφέρουν εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ ότι, η κυβέρνηση, όχι μόνο δεν δείχνει την δέουσα ανταπόκριση στις επισημάνσεις κινδύνων, όσον αφορά στην ασφάλεια των σιδηροδρομικών δικτύων, αλλά με την στάση της αποδεικνύει, καθημερινά ότι, το δυστύχημα των Τεμπών ήταν, απλά, μια κακή ημέρα στη θητεία της. 

Βάσει των ανωτέρω: 
Ερωτάται ο κ. Υπουργός: 


1) Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε, προκειμένου να επιλυθούν τα ως άνω προβλήματα που διαπιστωμένα ταλαιπωρούν τον ΗΣΑΠ; 

2) Προτίθεστε να αναλάβετε την κατάλληλη πρωτοβουλία, έτσι ώστε το αρμόδιο όργανο κλαδικής εκπροσώπησης των εργαζομένων στον ΗΣΑΠ να κληθεί στα πλαίσια των εργασιών της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για να εκθέσει τα προβλήματα που ταλανίζουν τους εργαζόμενους στον ΗΣΑΠ και εμποδίζουν την ορθή λειτουργία του; 

3) Θα λάβετε την απαραίτητη πρωτοβουλία να συγκαλέσετε την ως άνω αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, όπου σε σχετική συνεδρίαση, παρουσία εκπροσώπων της ΡΑΣ, θα τεθεί προς συζήτηση το θέμα της ασφάλειας των επιβαινόντων στην ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και των προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου εντός της Αττικής, με σκοπό την κατάθεση προτάσεων για λύσεις; 

4) Ποια είναι η κατάσταση του σιδηροδρομικού στόλου του ΗΣΑΠ, που πραγματοποιεί τα δρομολόγια Πειραιάς - Κηφισιά; 

Ο ερωτών Βουλευτής 
ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ

0 Σχόλια