Φέραμε στην Βουλή αίτημα γονέων ώστε να εξισώνει τους φυσικούς ή θετούς γονείς με τους μακροχρόνιους αναδόχους

Του: Φωτόπουλου Στυλιανού, Βουλευτού Α’ Ανατολικής Αττικής 
ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Δικαιοσύνης 
Την κ. Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας 
Τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΘΕΜΑ: 


«Αίτημα πολίτη για λήψη των απαραίτητων πολιτικών πρωτοβουλιών προκειμένου να εισαχθεί και να ψηφιστεί στη Βουλή των Ελλήνων νομοσχέδιο που θα εξισώνει τους φυσικούς ή θετούς γονείς με τους μακροχρόνιους αναδόχους αντίστοιχους, όσον αφορά στα οφέλη και στις παροχές που η πρώτη κατηγορία γονέων απολαμβάνει από τις δημόσιες Υπηρεσίες που υποστηρίζουν τον θεσμό της οικογένειας» 

Κυρία και Κύριοι Υπουργοί, 

Σε μηνύματα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, που προώθησε προς το μέρος σας και μας κοινοποίησε ενδιαφερόμενος συμπολίτης μας, αναδεικνύεται η παραβίαση από δημόσιες Υπηρεσίες, που υπάγονται στην εποπτεία σας, θεμελιωδών συνταγματικών και ενωσιακών αρχών με υπερνομοθετική ισχύ, όσον αφορά στις οικογενειακές παροχές προς μακροχρόνιους αναδόχους, παρ’ ότι οι εν λόγω ασκούν de facto γονεϊκά καθήκοντα σε παιδιά που έχουν οριστικά αποσπαστεί από τους βιολογικούς τους γονείς. 

Μάλιστα, ο ως άνω θεωρεί ότι οφείλουν να αναμορφωθούν σχετικά και οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα που αφορούν στο θέμα της παρούσας. 

Κατόπιν επικοινωνίας του μαζί μας, ο ανωτέρω μας ζήτησε να διαμεσολαβήσουμε ενώπιόν σας, διαβιβάζοντας προς το μέρος σας το αίτημα για λήψη των απαραίτητων πολιτικών πρωτοβουλιών προκειμένου να εισαχθεί και να ψηφιστεί στη Βουλή των Ελλήνων νομοσχέδιο που θα εξισώνει τους φυσικούς ή θετούς γονείς με τους μακροχρόνιους αναδόχους αντίστοιχους, όσον αφορά στα οφέλη και στις παροχές που η πρώτη κατηγορία γονέων απολαμβάνει από τις δημόσιες Υπηρεσίες που υποστηρίζουν τον θεσμό της οικογένειας. 

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω και αφού λάβετε υπόψη τα αναφερόμενα στα συνημμένα μηνύματα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, σας παρακαλώ, να τα εξετάσετε και να αποφανθείτε σχετικά. Ο Αναφέρων Βουλευτής Φωτόπουλος Στυλιανός

 ________________________________________________________________________________ 

Επισυνάπτονται: 

Τα ανωτέρω αναφερόμενα μηνύματα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας & σχετικό έγγραφο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Σελίδα 2 από 7 ---------- Forwarded message --------- Date: Δευ 26 Μαΐ 2025 στις 10:37 μ.μ. Subject: Fwd: Αναφορά To: , , , , , , , , , , , , , , , , , , Cc: , , , , , , , ΕΥΓΕΝΙΚΗ ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ Προς:  Αξιότιμο Υπουργό Δικαιοσύνης  Αξιότιμη Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ΘΕΜΑ: ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΝΆΓΚΗ ΆΜΕΣΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ - ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΥΠΕΡΝΟΜΟΘΕΤΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ Αξιότιμες Κυρίες και Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί, Με την παρούσα υπενθυμίζουμε ευγενικά την από 4 Απριλίου 2025 αναφορά, η οποία αφορά σε κατεπείγουσα παραβίαση θεμελιωδών συνταγματικών και ενωσιακών αρχών με υπερνομοθετική ισχύ, που προκύπτει από την αδυναμία νομοθετικής εναρμόνισης των άρθρων 1655–1665 του Αστικού Κώδικα.

ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΥΠΕΡΝΟΜΟΘΕΤΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ Α. ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΝΩΣΙΑΚΕΣ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ 1. Άρθρο 21 §§ 1–2 του Συντάγματος (Προστασία Οικογένειας)  Παραβίαση: Η μη αναγνώριση μακροχρόνιων αναδόχων ως λειτουργικά ισοδύναμων με φυσικούς/θετούς γονείς πλήττει άμεσα την προστατευτική εμβέλεια του άρθρου  Συνέπεια: Υπονόμευση της συνταγματικά κατοχυρωμένης προστασίας της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας 2. Άρθρο 4 του Συντάγματος (Αρχή της Ισότητας)  Παραβίαση: Άνιση μεταχείριση μακροχρόνιων αναδοχών έναντι υιοθεσιών χωρίς εύλογη αιτιολόγηση  Συνέπεια: Διάκριση που αντίκειται στη θεμελιώδη αρχή της ισότητας ενώπιον του νόμου Σελίδα 3 από 7 3. Άρθρο 24 Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ  Παραβίαση: Άρνηση αναγκαίας προστασίας και φροντίδας σε παιδιά μακροχρόνιων αναδοχών  Συνέπεια: Παραβίαση ενωσιακού δικαίου με άμεση εφαρμογή 4. Σύμβαση ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Ν. 2101/1992)  Παραβίαση: Μη τήρηση της αρχής του "καλύτερου συμφέροντος του παιδιού"  Συνέπεια: Παραβίαση διεθνούς σύμβασης με συνταγματική κύρωση

ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΗ ΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ Η υπ' αρ. πρωτ. 4501/6.03.2024 απάντηση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους επιβεβαιώνει ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο αδυνατεί να παρέχει οικογενειακή παροχή σε μη επιδοτούμενους αναδόχους, παρότι ασκούν de facto γονεϊκά καθήκοντα σε παιδιά που έχουν οριστικά αποσπαστεί από τους βιολογικούς γονείς. ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ  Θεσμική Ανισότητα: Διαφορετική μεταχείριση οικογενειών που ασκούν ταυτόσημα γονεϊκά καθήκοντα  Κοινωνική Αδικία: Έλλειψη υποστήριξης σε οικογένειες που προσφέρουν κοινωνικό έργο  Οικονομική Επιβάρυνση: Αυξημένο κόστος για οικογένειες χωρίς κρατική στήριξη 

ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ – ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 1. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ (ΕΝΤΟΣ 6ΜΗΝΟΥ)  Τροποποίηση άρθρων 1655–1665 ΑΚ για μονιμοποίηση μακροχρόνιων αναδοχών  Ισοδυναμία με υιοθεσία ως προς οικογενειακή παροχή (άρθρο 15 Ν. 4354/2015) 2. ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ (ΕΝΤΟΣ 3ΜΗΝΟΥ)  Δημιουργία κοινής νομοπαρασκευαστικής επιτροπής  Συλλογή στατιστικών στοιχείων 2020–2025 3. ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ (ΕΝΤΟΣ 2ΜΗΝΟΥ)  Συμμετοχή Ανεξάρτητης Αρχής - Συνηγόρου του Παιδιού  Οργανώσεις δικαιωμάτων παιδιού και σύλλογοι αναδόχων 4. ΠΑΡΟΧΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ (ΕΝΤΟΣ 1ΜΗΝΟΥ)  Νομικές γνωμοδοτήσεις τροποποίησης άρθρων 1655–1665 ΑΚ  Ερμηνευτικές οδηγίες άρθρου 15 Ν. 4354/2015 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ - ΘΕΣΜΙΚΗ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ Η παρούσα κατάσταση συνιστά όχι απλώς νομική ανεπάρκεια, αλλά ουσιαστική παραβίαση του κράτους δικαίου και των θεμελιωδών αρχών που διέπουν την ελληνική και ευρωπαϊκή έννομη τάξη. Η άμεση νομοθετική παρέμβαση αποτελεί συνταγματική και ενωσιακή υποχρέωση και όχι πολιτική επιλογή, καθώς η διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης συνιστά συστημική παραβίαση θεμελιωδών δικαιωμάτων με άμεσες συνέπειες στην κοινωνική συνοχή και τη θεσμική αξιοπιστία. Αναμένουμε την άμεση ανταπόκρισή σας και τη λήψη των αναγκαίων μέτρων εντός των προβλεπόμενων χρονικών πλαισίων. 
Με εκτίμηση και σεβασμό, Ως Έλλην Γονέας

Ημερομηνία Υπενθύμισης: 26 Μαΐου 2025 Ημερομηνία Αρχικής Αναφοράς: 4 Απριλίου 2025 ---------- Forwarded message --------- Από: Date: Παρ 4 Απρ 2025 στις 4:20 μ.μ. Subject: Αναφορά To: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Αναφορά Προς: Αξιότιμο Υπουργό Δικαιοσύνης Αξιότιμη Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Θέμα: Κατεπείγουσα ανάγκη τροποποίησης των άρθρων 1655–1665 του Αστικού Κώδικα σε συνδυασμό με το άρθρο 15 του Ν. 4354/2015 – Εναρμόνιση με την κοινωνική πραγματικότητα των μακροχρόνιων αναδοχών Σελίδα 5 από 7 Αξιότιμες Κυρίες και Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί, Κατόπιν της υπ’ αρ. πρωτ. 4501/6.03.2024 επισυναπτόμενης απάντησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία επιβεβαιώνει ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο (άρθρα 1655–1665 ΑΚ) δεν επιτρέπει την καταβολή οικογενειακής παροχής σε μη επιδοτούμενους αναδόχους γονείς, καθίσταται σαφές ότι το πρόβλημα είναι νομοθετικής φύσεως και απαιτεί άμεση, τεκμηριωμένη παρέμβαση από την Πολιτεία. Συνταγματικές, Ευρωπαϊκές και Διεθνείς Προεκτάσεις Η ισχύουσα ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία η αναδοχή διατηρείται ως θεσμός προσωρινής φύσεως, ακόμη και όταν έχει επέλθει οριστική αφαίρεση της γονικής μέριμνας, δημιουργεί σωρεία νομικών και κοινωνικών αντιφάσεων, οι οποίες αντίκεινται σε θεμελιώδεις αρχές:  Άρθρο 21 §§ 1–2 του Συντάγματος: προστατεύει ρητά την οικογένεια, την παιδική ηλικία και τη μητρότητα. Η μη αναγνώριση των αναδόχων ως λειτουργικά ισοδύναμων με τους φυσικούς ή θετούς γονείς, σε μακροχρόνιες περιπτώσεις, πλήττει την προστατευτική εμβέλεια του άρθρου αυτού.  Άρθρο 4 του Συντάγματος (Αρχή της Ισότητας): η άνιση μεταχείριση μακροχρόνιων αναδοχών σε σύγκριση με υιοθεσίες, ιδίως όταν τα παιδιά έχουν οριστικά αποσπαστεί από τους φυσικούς γονείς, συνιστά διάκριση χωρίς εύλογη αιτιολόγηση.  Άρθρο 24 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης: θεσπίζει το δικαίωμα κάθε παιδιού να απολαμβάνει την αναγκαία προστασία και φροντίδα.  Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Ν. 2101/1992): επιβάλλει τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την προάσπιση του "καλύτερου συμφέροντος του παιδιού" (best interests of the child), το οποίο υπερέχει κάθε άλλης νομικής κατασκευής.

Αιτήματα 

1. Νομοθετική Τροποποίηση  Τροποποίηση των άρθρων 1655–1665 του Αστικού Κώδικα, ώστε να προβλέπεται ρητά η δυνατότητα μονιμοποίησης της αναδοχής σε περιπτώσεις όπου έχει επέλθει οριστική αφαίρεση της γονικής μέριμνας. 

 Ισοδυναμία μεταξύ μακροχρόνιας αναδοχής και υιοθεσίας ως προς την οικογενειακή παροχή, με βάση το άρθρο 15 του Ν. 4354/2015, όταν δεν υφίσταται πλέον νομική ή φυσική σύνδεση με τους βιολογικούς γονείς. 2. Διαθεματική Συνεργασία 

 Συλλογή και δημοσίευση στατιστικών στοιχείων (έτη 2020–2025) για τα παιδιά που βρίσκονται σε μη επιδοτούμενες μακροχρόνιες αναδοχές, παρότι έχει διακοπεί η γονική μέριμνα των βιολογικών γονέων. 

 Εκτίμηση κοινωνικού κόστους της διατήρησης της τρέχουσας κατάστασης, με επίκεντρο την κοινωνική ανισότητα και την έλλειψη θεσμικής υποστήριξης για τις οικογένειες αυτές. 3. Άμεση Δράση  Δημιουργία κοινής νομοπαρασκευαστικής επιτροπής με μέλη από τα δύο Υπουργεία και εμπειρογνώμονες της παιδικής προστασίας, με στόχο την κατάρτιση σχεδίου νόμου εντός εξαμήνου. 

 Διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης με τη συμμετοχή της Ανεξάρτητης Αρχής Συνηγόρου του Παιδιού, των οργανώσεων για τα δικαιώματα του παιδιού, των συλλόγων αναδόχων και σχετικών επιστημονικών φορέων. 

4. Παροχή Εγγράφων  Αντίγραφα νομικών γνωμοδοτήσεων που αφορούν την τροποποίηση των άρθρων 1655–1665 ΑΚ.  Τυχόν εγκύκλιοι ή ερμηνευτικές οδηγίες σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 15 Ν. 4354/2015 για περιπτώσεις αναδοχής. Επίλογος Η τροποποίηση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου δεν συνιστά απλώς μια νομική διόρθωση. Είναι μια θεσμική αναγνώριση της προσφοράς των αναδόχων γονέων και μια πράξη κοινωνικής δικαιοσύνης προς τα παιδιά που μεγαλώνουν σε οικογένειες, οι οποίες ασκούν de facto γονεϊκά καθήκοντα, χωρίς όμως την ισότιμη υποστήριξη της Πολιτείας.

Με εκτίμηση και σεβασμό, 
Ως Έλλην Γονέας






0 Σχόλια